مؤسسة A M A المصرية للمحاماة والاستشارات القانونية

منتديات المؤسسة المصرية AMA للمحاماة والاستشارات القانونية ترحب بالزوار واعضاء المنتدى
مؤسسة A M A المصرية للمحاماة والاستشارات القانونية

موقع للعلوم القانونية التي تفيد العامة والمتخصصين والباحثين القانونيين وكل العاملين في الحقل القانوني

مؤسسة A M A احمد محمد عبدالله للمحاماة والاستشارات القانونية ، 01061118582محامى بالاستئناف العالي ومجلس الدولة ، محكم عرفي وتجاري معتمد ، المكتب يقدم خدمات قانونية شاملة في كافة أفرع القانون وكذلك في إنشاء الشخصيات والقانونية الاعتبارية من مؤسسات وشركات وجمعيات ، وكذلك توثيق كافة العقود والأوراق القانونية A M A، تعتبر مؤسسة A M A للمحاماة والاستشارات القانونية أحد المؤسسات القانونية المتخصصة فى مصر والوطن العربي وتؤمن المؤسسة بضرورة امتلاك المحامى لأدوات النجاح فى ظل عصر التكنولوجيا والكمبيوتر والانترنت A M A كما تؤمن بضرورة معرفة كل فرد لحقوقه وواجباته وتدار المؤسسة بواسطة نخبة من رجال القانون المحامون A M Aوتسعى المؤسسة إلى تقديم خدمة متميزة فى المجالات العديدة التى تعمل بها والتى تقوم أساسا على التكنولوجيا الحديثة لضمان سرعة وسهولة ودقة الخدمة وجودتها. أنشئت مؤسسة A M A للمحاماة والاستشارات القانونية بشكل أساسى فى فاقوس وتسعى إلى إنشاء فروع لها فى كافة المدن المصرية A M A وتعتمد المؤسسة فى تقديم خدماتها على نخبة متميزة من المحامين والباحثين وخبراء التدريب كما تعتمد على بنية مؤسسية حديثة من حاسب وإنترنت 01061118582 01061118582 01061118582 .
شاهدو نا على القناة الاولى الفقرة القانونية لبرنامج طعم البيوت ضيف البرنامج / احمد محمد علبدالله المحامي http://www.egytv.net/drama/tabid/9727/default.aspx
اعلان هام لجميع الاعضاء والزوار .....يتوجب علي كل عضو مشترك معنا في المنتدي او اي زائر يرغب في الاشتراك انه بعد اتمام عملية التسجيل لابد من تنشيط العضوية عبر الايميل الخاص بالعضو الذي قام بالاشتراك به في المنتدي وذلك لكي يتمكن من المشاركه معنا في المنتدي واضافه الردود والمواضيع كأي عضو بالمنتدي مع تحيات احمد محمد عبد الله المحامي
اعلان هام لجميع الاعضاء والزوار .....يتوجب علي كل عضو مشترك معنا في المنتدي او اي زائر يرغب في الاشتراك انه بعد اتمام عملية التسجيل لابد من تنشيط العضوية عبر الايميل الخاص بالعضو الذي قام بالاشتراك به في المنتدي وذلك لكي يتمكن من المشاركه معنا في المنتدي واضافه الردود والمواضيع كأي عضو بالمنتدي مع تحيات احمد محمد عبد الله المحامي
مصر فوق الجميع .... وبعون الله يدنا واحدة
مؤسسة A M A احمد محمد عبدالله للمحاماة والاستشارات القانونية ، 01061118582محامى بالاستئناف العالي ومجلس الدولة ، محكم عرفي وتجاري معتمد .
مؤسسة A M A احمد محمد عبدالله للمحاماة والاستشارات القانونية،محامى بالاستئناف العالي ومجلس الدولة ، محكم عرفي وتجاري معتمد ، المكتب يقدم خدمات قانونية شاملة في كافة أفرع القانون وكذلك في إنشاء الشخصيات والقانونية الاعتبارية من مؤسسات وشركات وجمعيات
وكذلك توثيق كافة العقود والأوراق القانونية ، تعتبر المؤسسة أحد المؤسسات القانونية المتخصصة فى مصر والوطن العربي 01061118582 .
وتؤمن المؤسسة بضرورة امتلاك المحامى لأدوات النجاح فى ظل عصر التكنولوجيا والكمبيوتر والانترنت 01061118582 .
كما تؤمن بضرورة معرفة كل فرد لحقوقه وواجباته وتدار المؤسسة بواسطة نخبة من رجال القانون المحامون 01061118582 .
وتسعى المؤسسة إلى تقديم خدمة متميزة فى المجالات العديدة التى تعمل بها والتى تقوم أساسا على التكنولوجيا الحديثة 01061118582 .
وتسعى المؤسسة إلى تقديم خدمة متميزة فى المجالات العديدة التى تعمل بها وجودتها01061118582
على التكنولوجيا الحديثة لضمان سرعة وسهولة ودقة الخدمة وجودتها. 01061118582 .

المواضيع الأخيرة

» دورة تدريبية عن " الأصول الفنية لصياغة مشروعات القوانين/الأنظمة واللوائح " 24-28 ديسمبر 2017، ابوظبي
الخميس 7 ديسمبر 2017 - 15:49 من طرف صبرة جروب

» دورة تدريبية عن " حماية العلامات التجارية ومكافحة الغش التجاري وكشف تقليد السلع " 17-21 ديسمبر 2017، القاهرة
الخميس 7 ديسمبر 2017 - 15:42 من طرف صبرة جروب

» دورة تدريبية " تنمية وتعزيز قدرات مديري وأعضاء الإدارات القانونية " 24-28 ديسمبر 2017، ابوظبي
الخميس 7 ديسمبر 2017 - 15:35 من طرف صبرة جروب

» دورة تدريبية عن " الأصول الفنية للصياغة القانونية وتنمية المهارات القانونية ذات الصلة " 24-28 ديسمبر 2017، ابوظبي
الخميس 7 ديسمبر 2017 - 15:27 من طرف صبرة جروب

» دورة تدريبية عن " إنشاء وإدارة قواعد البيانات الحديثة والوثائق الإدارية " 17-21 ديسمبر 2017، القاهرة
الأربعاء 6 ديسمبر 2017 - 15:21 من طرف صبرة جروب

» دورة الأصول الفنية للترجمة التتبعية والفورية 10-14 ديسمبر، أبوظبي
الإثنين 13 نوفمبر 2017 - 15:32 من طرف صبرة جروب

» دورتي "التحقيق والادعاء في مخالفات سوق المال" و "رقابة هيئة سوق المال على الشركات المساهمة" 9-5 نوفمبر 2017، دبي
الإثنين 30 أكتوبر 2017 - 17:39 من طرف صبرة جروب

» دورة المستشار القانوني في المنازعات الإدارية 5-9 نوفمبر 2017، القاهرة
الإثنين 30 أكتوبر 2017 - 17:27 من طرف صبرة جروب

» دورة تدريبية عن " حماية العلامات التجارية "
الإثنين 30 أكتوبر 2017 - 17:18 من طرف صبرة جروب


    كل على ضرسك الي بيوجعك

    شاطر
    avatar
    ????
    زائر

    كل على ضرسك الي بيوجعك

    مُساهمة من طرف ???? في الأحد 14 مارس 2010 - 18:33

    كل على ضرسك الي بيوجعك

    كنت بلعب في 9 او 10 سنين لما صاحب بابا الله يرحمه جيه زارنا في 6 اكتوبر ، كان دكتور سنان ، اول ماشافني قالي تعالى مسكني فتح بوقي وبص جوا قالي ايه ده ايه ده ، انت ضرسك بيوجعك ؟ قولتله لا ! قالي ازاي ، ده مليان تسوس ، لازم تيجيلي المستشفى ، ماما مصدقتنيش ومحدش صدقني "نظام انت هتعرف اكتر من الدكتور ؟" في نفس اليوم ده كنت بجيب سندوتشات بمصروفي جاي اضغط واكلها حسيت باحساس صعب ومؤلم جدا في ضرس فكي اليمين وتعبت ومعرفتش انام في نفس اليوم ، تاني يوم امي خدتني ورحنا مستشفى عين شمس تقريبا اسمها ، وقابلته وبدا يقول ده لازم حشو ولازم ولازم ، قالتله في انهي ضرس يادكتور ، قالها في ضرس فكه الشمال ، قالتله بس هو بيشتكي من اليمين ، بص كده وقالي لا سليم ، في نفس اليوم حسيت كإن الالم اتنقل للشمال واليمين بقى كويس ، وبدأت رحلتي مع دكاترة السنان من حشو لطربوش لحركات وفي الاخر شيلته ، وبسبب الالم لما لاقيت ضرسي اليمين بيوجعني بجد روحت شيلته لاني خايف من التعذيب الي ملهوش
    لازمة مدام كده كده هشيله في الاخر.

    تخيل طفل عنده 10 سنين وخالع ضرسين مفيش امل انهم يطلعوا تاني ، بعديها بكذا سنة حصلي مشكلة في ضرس تالت واتدهورت حالته واشتغلت على نفسي بالتنويم الايحائي لحد الحمد لله ما اختفى الالم منه والغريب اني بشوفه كل يوم بيتدهور اكتر واكتر لحد ماثبت على شكل معين بس مفيش الم تماما ، لحد اسبوع فات ، لما لاقيت نفسي كل مرة اشرب فيها مية وكإن مدينة ألم بتيجي تسكنه ، فكل مرة مكنتش بكمل شرب ، لحد ماقررت حاجة غريبة اوي ..

    "شربت على الضرس" وشربت المياة ، وكنت بموت والمية بتلمس ضرسي كان الالم بيكبر اكتر واكتر ، اتعودت اعمل كده كذا مرة وكل مرة كنت بشغل تركيزي على لون الكوباية او شكل الحيطة او اي فكرة تانية ..

    امبارح صحيت من النوم دخلت الحمام ، غسلت وشي ، اتوضيت ، صليت ، اتفرجت على التلفزيون شوية ، روحت جبت الفطار ، طلعت كلت وليا ازازة بتاعتي شربت منها و قومت فتحت الكمبيوتر وقعدت عالجهاز وفتحت الماسينجر و.... استنى استنى ، ارجع تاني كده

    و رجنيساملا تحتف زاهجلاع تدعقو رتويبمكلا تحتف تموقو "شربت منها"!!!!

    شربت ازاي؟ اكتشفت ان ضرسي موجعنيش تماما وكاني مشربتش حاجة ، ببص على الازازة بتاكد لاقيتها النص وانا شربت وكانت ساقعة والمفروض ده يتعبني اكتر ، قومت شربت تاني موجعنيش !!! قعدت اقول ايه ده انا حصلي ايه ، هو انا اتشليت ولا ايه !!!! ، خبطت وشربت موجعنيش ، دوست عليه موجعنيش شربت وكلت موجعنيش..

    ابتسمت ساعتها وقولت والله عيب عليك ، تعلم الناس التنويم الايحائي والضمني وانت مش راضي تصدق ان تقنية بسيطة عالجت الالم ، وافتكرت القول الي بيقول "اذا هبت أمرا فقع فيه" يعني لو خفت من حاجة ، اعملها مهما كانت ..

    الضرس الي كان بيوجعني ده كان تحدي ، طول الوقت كنت بحاول ابعتله واسطة "ادوية" علشان تكلمه وتطلب منه ميوجعنيش تاني ، كنت بطلب منه دايما وبستعطفه انه ميوجعنيش ، ومكنش بيرضى ، وكان الالم بيكبر اكتر ، لحد ماقررت اني اواجهه ، ساعتها بس رجع عن الي كان فيه ، وبدأت اتحكم في الدفة من جديد ، في اللحظة الي واجهته فيها وفهم اني مش بطلب منه او اني ببعتله وسايط ، استجاب .

    الموضوع ده ممكن دايما تطبقه مش بس على وجع ضرسك بس ممكن كمان على اي حاجة انت متخيل انها بتشكل تهديد بالنسبة لك ، خليني اقولك ان المواجهة لوحدها انتصار حتى لو مقولتش حاجة بس وجودك دليل على انك على حق ومدام واجهت صدقني عقلك وجسمك وكل خليه في جسمك هتقوم بالباقي ، كل الي عليك تعمله هو انك تواجه وتحدد بالظبط انت عايز ايه وتأمر بيه ، دنيتك مملكتك ومينفعش العبيد يحركوك ، انت ملك جسمك وعقلك وخيالك فأمر بالمعروف وانهى عن المنكر حتى لو كان فيك انت شخصيا ..

    لو فيه حاجة انت عايز تعملها من زمان بس خايف من ردود افعال شخص ما ، اعملها لانك لو عملتها وفشلت فعلى الاقل هتقول انا حاولت ، ولو معملتهاش هتعيش عمرك ندمان انك محاولتش ..


    منقول للفائدة

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 11 ديسمبر 2017 - 11:50